Pasientskade - erstatning

Har du fått et helt eller delvis avslag i søknaden din om erstatning hos Norsk pasientskadeerstatning (NPE), kan vi hjelpe deg med å påklage vedtaket til NPE.

Nyttig informasjon.


Når bør du henvende deg til oss?

Du bør henvende deg til oss så raskt som mulig etter at du har fått et avslag fra Norsk pasientskadeerstatning og mener at du:

1. Har fått en pasientskade som skyldes svikt i behandlingen.

Du må ha fått en skade som skyldes behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging. Skaden må skyldes en behandlingssvikt.

2. Har lidt et økonomisk tap som følge av din pasientskade.

Din pasientskade må som hovedregel ha ført til et økonomisk tap, utover det du uansett ville ha hatt. I tillegg må ditt økonomiske tap være over 10 000 kroner. Du vil ikke få erstatning ved forbigående plager eller en dårlig opplevelse dersom du ikke har hatt et økonomisk tap.

I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har et økonomisk tap. Det gjelder pasientskader som er varige (minst ti år) eller betydelige (medisinsk invaliditet på minst 15 prosent). 

Hvor god tid har du på å klage?

Din klage på vedtak om avslag på pasientskadeerstatning må opprettholde klagefristen for å bli tatt opp til ny vurdering. Klagefristen står i vedtaket, og er som regel på tre uker fra du mottar vedtaket. Oversitter du klagefristen kan du søke om oppfriskning for oversittet klagefrist. Det skal svært mye til for at dette innvilges.

Dette betyr at erstatningskravet ditt kan gå tapt hvis du ikke overholder klagefristen. Mange er ikke alle klar over dette før det er for sent.

Hvordan er saksgangen?

Erstatningskrav som følge av påført pasientskade behandles først av Norsk pasientskadeerstatning, deretter behandles en eventuell klage hos Pasientskadenemnda. Før du kan bringe saken inn for domstolene, må saken ha vært behandlet av begge instansene. Dette innebærer at hvis du ikke overholder klagefristen, og saken således ikke blir behandlet av Pasientskadenemnda vil du miste muligheten din til å få saken prøvd for domstolen.

Ta Kontakt

Du er velkommen til å sende vedtaket til kontorets e-post adresse: mail@monaholmedal.no for en uforpliktende gjennomgang vedrørende din klage til Pasientskadenemnda. Du kan også nå oss på telf: 55198115, mobil: 99476969